Pop Media osallistui Lissabonissa marraskuuta järjestettyyn Web Summit -tapahtumaan

Pop Media osallistui Lissabonissa 4.–7. marraskuuta 2019 järjestettyyn Web Summit -tapahtumaan, jota Forbes on kutsunut nimellä “The Best Technology Conference on the Planet”. Tapahtuma kerää neljän päivän aikana saman katon alle noin 70 000 osallistujaa, joiden joukossa on 11 000 yritysten toimitusjohtajaa, start uppeja, sijoittajia, toimittajia sekä teknologian ja digitaalisuuden parissa työskenteleviä ihmisiä yli 160 eri maasta.

Puhujia tapahtumassa on yli 1200, joten emme ehtineet nähdä heitä kaikkia. Mielenkiintoisten puhujien joukossa oli muun muassa Freedom of the Press Foundationin Edward Snowden, EU:n kilpailupolitiikasta vastaava komissaari Margarethe Vestager, Googlen Sustainability Officer Kate Brandt, ex-nyrkkeilijä Wladimir Klitchko, Amazonin CTO Werner Vogels, Uberin Chief Product Officer Manik Gupta ja Microsoftin Corporate Vice President Liat Ben-Zur.

Valitsimme laajasta tarjonnasta pääosin puheenvuoroja, jotka keskittyivät uuden teknologian, datan, tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämiseen markkinoinnissa. Halutessaan koko Web Summitissa vietetyn ajan olisi voinut käyttää start uppien pitchauksia kuunnellen tai itsestään ajavien autojen tulevaisuuteen keskittyen, mikä kuvaa hyvin tarjonnan laajuutta.

Markkinointiteknologian lisäksi kiinnostuksemme kohteena olivat vastuullisuuteen liittyvät puheenvuorot, ja useammassa puheenvuorossa mietittiinkin voivatko brändit pysäyttää ilmastonmuutoksen ja pelastaa maailman hallitusten sijasta.

Ohessa muutamia teemoja, jotka toistuivat useammassa puheenvuorossa ja jotka kasvattavat varmasti merkitystään myös suomalaisessa yhteiskunnassa ja markkinoinnissa vuonna 2020.

AI. Tekoälyn merkitys on suuri asiakaskokemuksessa ja sen personoinnissa. On täysin selvä, että koneoppimista ja tekoälyä pyritään nyt hyödyntämään aina vain parempien tuloksien saavuttamiseksi, ja niiden mahdollisuuksien ymmärtäminen on tärkeää niin markkinointi- kuin teknologiapäättäjille.

Marketing. Markkinointi on yrityksen keskus. Teknologia vapauttaa markkinointipäälliköt pienistä tehtävistä ja pienistä päätöksistä, jotka liittyvät aiempaan Excel-markkinointiin. Sen jälkeen markkinoijalla on aikaa luoda ja olla luova. Markkinoinnin hoitaa data ja tekoäly. Valvomme ja päätämme isot linjat.

One-to-One. Markkinoinnista tulee entistä henkilökohtaisempaa ja merkityksellisempää. Hyvää markkinointia voisi ajatella kuin hovimestaria, joka tarjoaa kuhunkin ajankohtaan, tilanteeseen ja tunnetilaan parhaan vaihtoehdon.

Semantic Search. Semanttinen haku kehittyy ja yleistyy tarjoten kuluttajille parempaa sisältöä ja brändeille uusia vaikutusmahdollisuuksia.

Data Ethics. Yritysten kuluttajista keräämän datamäärän kasvaessa on hyvä pysähtyä ja kysyä miten dataa käytetään eettisesti sekä vastuullisesti ja mikä data kannattaa jättää käyttämättä.

Tracking Prevention. Mitä uusia mahdollisuuksia ohjelmistot tarjoavat tulevaisuudessa kuluttajille, hallitakseen heistä kerättäviä tietoja ja parantaakseen selailukokemusta.

Social Responsibility. Mitä yritykset ja yksilöt voivat tehdä yhteisen hyvän ja toimivamman yhteiskunnan eteen.

Sustainability. Miten vastuullisuus näkyy jokapäiväisessä yritystoiminnassa ja miten rahan tekeminen sekä vastuulliset arvot voidaan yhdistää liiketoiminnassa ilman viherpesua.

Purpose. Mikä on yritystoiminnan perimmäinen tarkoitus ja miten edellä mainitut vastuullisuuteen liittyvät arvot muokkaavat tulevaisuudessa yrityksiä. Z-sukupolven merkitys yrityksille kasvaa koko ajan ja tälle sukupolvelle vastuullisuus on usein halpaa hintaa tärkeämpi ostokriteeri.

Agility. Yritysten tulee olla entistä ketterämpiä sopeutuakseen toimintaympäristön muutoksiin ja kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Kyky muuttaa suuntaa ja halu voittaa “Extraordinary will to win”, kuten 12 vuotta raskaansarjan maailmanmestaruutta hallussa pitänyt Wladimir Klitchko sen kiteytti.

Web Summit tarjosi erittäin mielenkiintoisen kokonaisuuden teknologian tarjoamista mahdollisuuksista nyt ja tulevaisuudessa. Tapahtumassa moni mielenkiintoinen puheenvuoro on samaan aikaan, jonka vuoksi oli hyvä että meitä oli useampi henkilö paikalla. Tapahtuman yleiset järjestelyt toimivat hyvin pientä aamuruuhkaa lukuun ottamatta, kun suurin osa kävijöistä saapuu samanaikaisesti tapahtuma-alueelle.

Web Summit on sisältönsä puolesta kiistatta yksi Euroopan merkittävimmistä teknologiatapahtumista. Mikäli mielenkiintosi heräsi, kysy rohkeasti lisää.

 

Mikko Mali
COO – Pop Media
mikko.mali(at)popmedia.fi