Elokuvavuosi Oscareiden ja Jussien jälkimainingeissa

Pop Median tavoitteena on ollut aina tarjota medioidemme seuraajille ensimmäisenä vinkit ja arviot viihdemaailman uusimmista ilmiöistä ja tulevista julkaisuista.

Tämä pätee myös elokuviin, joista Episodi uutisoi voimakkaasti kasvaneelle ja elokuvia rakastavalle yleisölle kellon ympäri. Episodin suosion kasvu on myös hyvä osoitus siitä, että verkon informaatiotulvassa hyvin kuratoidulle sisällölle on entistä suurempi tilaus.

Jälkikäteen on aina hauska katsoa elokuvien elinkaarta, ensimmäisestä tuotantoon liittyvästä uutisesta Oscar- tai Jussi-palkinnon voittajaksi tai odottamattomaksi kassamagneetiksi. Usein menestys on helppo aavistaa, mutta onneksi se pääsee välillä myös yllättämään.

Seuraavassa Episodin toimituspäällikkö Jussi Huhtala summaa elokuvavuoden 2022.

Elokuvavuosi 2022 toi mukanaan harvinaisen paljon mielenkiintoisia uutuuksia. Tuntuu että koko elokuvamaailma teki kehityksessä roiman harppauksen eteenpäin. Jos tarkastelee asiaa maailman tunnetuimman elokuvajuhlan eli Oscar-gaalan kautta, niin voi huomata, että elokuvan ystävät ovat nyt keskellä mielenkiintoista aikakautta.

Vuoden 2022 sensaatio oli Everything Everywhere All at Once. Elokuva yhdistelee fantasiaa, komediaa ja toimintaa harvinaisen omaperäisellä tavalla, minkä leffafanit huomasivat jo tuoreeltaan. Daniel Kwanin ja Dan Scheinertin ohjaustyön tullessa ensi-iltaan oli kuitenkin vaikea kuvitella, että näin persoonallinen ja kerronnaltaan rajoja rikkova elokuva olisi Oscar-gaalan suurin voittaja maaliskuussa 2023. Pop Media järjesti sidosryhmilleen ja Episodin lukijoille elokuvasta ennakkonäytöksen jo huhtikuussa 2022.

Oscareita jakava Yhdysvaltain elokuva-akatemia on pitkään ollut hyvin konservatiivinen yhteisö, ja yleensä palkintogaalassa parhaiten ovat pärjänneet perinteiset Hollywood-suurtuotannot, kuten vaikkapa Tuulen viemää, Ben Hur tai Titanic. Everything Everywhere All at Once on niihin verrattuna jotain täysin modernia, ja sen suurin yleisö koostuu nuorista ja ennakkoluulottomista katsojista. Silti elokuva onnistui valloittamaan puolelleen myös Oscar-akatemian äänestäjät, mikä kertoo alalla puhaltavista uusista tuulista. Everything Everywhere All at Once voitti seitsemän merkittävää Oscar-palkintoa: paras elokuva, ohjaus, käsikirjoitus, naispääosa (Michelle Yeoh), naissivuosa (Jamie Lee Curtis), miessivuosa (Ke Huy Quan) ja leikkaus.

Everything Everywhere All at Once oli Oscar-gaalassa sen verran dominoiva, että monet muut suosikit joutuivat jäämään ilman palkintoja. Ennakkosuosikki Brendan Fraser voitti sentään parhaan miespääosan palkinnon elokuvasta The Whale, ja elokuva voitti myös ansaitusti parhaan maskeerauksen palkinnon. Sen sijaan Baz Luhrmannin näyttävä suurelokuva Elvis jäi kokonaan ilman palkintoja, vaikka sillä oli kahdeksan ehdokkuutta. Molemmista edellä mainituista elokuvista meillä oli myös ilo ja kunnia järjestää ennakkonäytökset. Päällimmäinen Oscar-gaalasta jäävä tunne oli kuitenkin se, että vanhat ajat ovat takanapäin, ja se on pelkästään positiivista.

Jos modernit tuulet puhaltavat Hollywoodissa, niin samaa voi sanoa myös suomalaisesta elokuvasta. Vastikään jaettiin kotimaisen elokuva-alan merkittävimmät palkinnot eli Jussi-pystit. Suurin voittaja oli Alli Haapasalon ohjaama Tytöt tytöt tytöt, joka palkittiin neljällä merkittävällä Jussilla: paras elokuva, ohjaus, käsikirjoitus ja leikkaus.

Tytöt tytöt tytöt on täysin erilainen elokuva kuin Everything Everywhere All at Once, mutta niitä yhdistää persoonallisuus ja uudet näkökulmat. Alli Haapasalon elokuva kertoo kolmesta nuoresta naisesta raikkaalla ja tuoreella tavalla. Elokuvan visuaalinen ilme ja äänimaailma tukevat tarinaa omaperäisesti. Ei olekaan ihme, että Tytöt tytöt tytöt on kerännyt huomiota myös kansainvälisesti. Elokuva valittiin ensimmäisenä suomalaiselokuvana arvostetun Sundance-festivaalin kilpasarjaan, ja se palkittiin tapahtuman yleisöpalkinnolla. Tytöt tytöt tytöt on myyty jo 50 maahan, ja se edustaa selkeästi suomalaisen elokuvan uutta sukupolvea. 

Kun ennen Suomesta maailmalla noteerattiin vain Aki Kaurismäen elokuvat, nykyään kansainvälisiä tekijöitä on useita. Alli Haapasalon lisäksi kansainvälistä menestystä ovat viime aikoina nauttineet muun muassa Klaus Härö (Rakkaani merikapteeni) ja Hanna Bergholm (Pahanhautoja). Jalmari Helanderin toimintaelokuva Sisu puolestaan saa poikkeuksellisen laajan ensi-illan Yhdysvalloissa huhtikuun lopulla. Suomalainen elokuva-ala on siis vahvassa nousussa, ja sitä tehdään tuorein voimin.

Kysy lisää kuinka Episodin ja elokuvien positiivinen noste hyödynnetään markkinoinnissa.

Lisätiedot  media@popmedia.fi, pyydä tarjous tai soita Mikko Mali 050 5601750